Aanbod

Remedial teaching, executieve functies, Beter bij de Les en Ik Leer Leren

Primair doel is altijd om een leerling weer met plezier en zelfvertrouwen naar school te laten gaan, door versterkte vaardigheden en kennis. De RT voor de lezen, rekenen, schrijven, spelling is voor basisschoolleerlingen. Na het eerste gesprek en beeldvorming wordt een handelingsplan gemaakt. De periode van RT wordt afgesproken en het moment van evaluatie.

De executieve vaardigheden zijn vaak een onderliggend probleem als het op school minder goed gaat. Denk aan snel afgeleid zijn, prikkelverwerking, moeite met concentreren, niet kunnen starten met werken. Werkhoudingsproblemen. Ik ben gecertificeerd Beter bij de Les trainer, voor executieve functies en geheugen. De leerling staat bij mij centraal in een op maat gemaakte aanpak.

De overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs is een grote stap. Voor groep 8 en brugklasleerlingen is het belangrijk dat zij leren hoe te leren. De training ‘Ik Leer Leren’ biedt slimme handvatten voor makkelijker en efficiënter leren. Hier ontdekken de deelnemers alles over hun eigen manier van leren, plannen en organiseren, faalangst overwinnen, concentreren en motiveren. Voor groepjes leerlingen kost deze training van 5 lessen van 1,5 uur  €250 incl. werkboek. Individueel deze training volgen is ook mogelijk. Kosten in overleg.

Executieve functies en vaardigheden: basistraining voor teams in PO en VO

De training (dagdeel) heb ik op maat gemaakt voor een paar scholen waar ik als externe remedial teacher werk aan executieve vaardigheden met enkele van hun leerlingen. Het is een actieve praktische training geworden vol informatie over wat executieve functies zijn en waarvoor ze dienen. Uiteraard ook waaraan je kunt zien wat er aan de vaardigheden en zelfsturing schort als de leerling aan een taak moet beginnen, moet doorwerken en zich enige tijd moet concentreren. Hoe onhandig of ongeremd gedrag een gevolg kan zijn van een belemmering in de executieve vaardigheden. Hoe een kind kan leren omgaan met prikkels in de omgeving of in zichzelf. Stress en de invloed ervan op het kinderbrein en nog veel meer. De basistraining is goed geland bij de scholen. Ik ontwikkel nu een vervolgdagdeel EF’s die ik vanaf het voorjaar van 2022 ga geven. In deze training ga ik dieper in op specifieke onderwerpen waarbij het aankomt op executieve vaardigheden: sensorische informatieverwerking, hoogbegaafdheid, taalontwikkelingsproblemen, de kracht van spel en…. Natuurlijk staan de vragen van de school centraal en heb ik minder last van keuzestress, want er is over EF’s zóveel te vertellen. Tot besluit: Ik ben ook gevraagd om een ouderavond te geven over executieve vaardigheden. Werk in uitvoering dus. Met plezier! Wil jij je team praktisch en ervaringsgericht scholen in EF’s, dan ben je bij mij aan het goede adres. Neem gewoon even contact met me op.

Remedial teaching, automatiseren van basisvaardigheden rekenen, de keer- en deeltafels

Leren rekenen vraagt veel van de executieve vaardigheden basisschoolkinderen. Automatiseren, memoriseren, onthouden, concentratie, tussenstapjes maken, doorzetten, volhouden. En dan gaat het nog niet eens om snappen en inzicht. Van input tot output is dit proces in de hersenen vergelijkbaar met de aanleg van een snelweg. Het vergt vele voorbereidingen tot uiteindelijk de weg geplaveid is en de sommen automatisch beantwoord kunnen worden en strategieën bekend zijn. Ik ben gecertificeerd ambassadeur voor de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes en kan kinderen individueel begeleiden met deze methode.

Sociale vaardigheden, kinder- en opvoedcoaching

Ook kinderen hebben zorgen. Hebben verdriet om het missen van iemand, hebben gevoelens van falen. Voelen zich gepest en denken dat ze nergens bij horen. Sommigen hebben buikpijn, liggen lang wakker of slapen nooit meer in hun eigen bed. Anderen willen niet meer naar school. Erkennen van hun probleem geeft vaak al ontspanning. Erover praten helpt en spelen helpt nog meer. Er blijken oplossingen voor te zijn. Kindercoaching heeft een therapeutisch effect en is gericht op de toekomst van het kind. Ik daag de kinderen op een veilige manier uit met oplossingsgerichte creatieve werkvormen, drama en verhalen.

Er zijn veel programma’s voor het werken aan sociale vaardigheden. In mijn werkwijze zijn de avonturen van Beer & Streep aanleiding voor het oefenen van omgaan met anderen. Beer & Streep zijn twee handpoppen die zich precies zo gedragen als mijn eigen hond en kat. Ze willen elkaar begrijpen, maar ze hebben er moeite mee. Spelen staat voorop, waarbij het creatief voorstellingsvermogen en probleemoplossend denken van de kinderen ontwikkeld wordt. Hierdoor wordt een kind weerbaar en minder gespannen, waardoor het op school zijn tussen vele anderen gemakkelijker wordt.

Coaching met opstellingen en psychodrama

Ieder mens van jong tot oud krijgt in zijn leven maken met situaties die hij liever uit de weg gaat. Iedereen laat het liefste aan anderen zien dat het goed met hem gaat. Niemand wordt blij van afwijzingen, teleurstelling, stress en angst. Daar hebben we het liever niet over. Doorgaan met leven na een nare of slechte ervaring kan lange tijd lukken tot zich een nieuwe situatie voordoet waarbij opnieuw een krachtsinspanning nodig is om te overleven. Dan blijkt de maat vol of stroomt het putje over. Er blijkt teveel hooi op de vork te liggen. De mensen die ik begeleid bij het terugvinden van hun emotionele balans noemen vaak dit soort metaforen. Door deze coaching krijg je weer zicht op de mogelijkheden, je eigen moed en nieuwe energie. Het inzicht zit besloten in de actie, in het doen. Praten helpt en spelen heelt.

Workshop drama

Cognitief leren staat voorop in het leerplan. Leerkrachten vinden vaak geen tijd voor het geven van drama. Of durven het niet aan. Ik ben beschikbaar voor een serie dramalessen in jouw school.

De positieve effecten van drama zie je vaak pas op langere termijn. Gelukkig zijn er nu inzichten door hersenonderzoek. Spelen en muziek blijken basale behoeften van mensen te zijn. We halen er energie uit, voelen ons er gelukkiger door. We leren ervan. Het vak drama mag een glansrol krijgen in het leren met vallen en opstaan, door doen en ervaren.

Als volwassene zin in een keer drama, clownerie, psychodrama en verhalen? Gewoon leuk om te doen en om serieus van te leren. De werkvormen dagen altijd uit tot het zien van andere perspectieven. De wereld is groter dan je denkt en met je verbeelding kom je altijd overal.